11.12.11

Armastus ja vesinikuauto

Aega on vähe. On teil natuke aega? Natuke minu jaoks? Ma võtaks kohe kilode kaupa. Ei, viilutada ei ole vaja. Küll ma ise venitan või lõikan parajaks. Aeg on nagu lumehelves käpikul, mis sulab juba ainult peale vaatamisega. Lumehelves oma erisuses ja sarnasuses ja kaduvuses. Lumehelves käredas vaikses paukuvas pakases. Eriti meie ajal, kus talvedest on saanud vaid hell mälestus, kus mustaks külmunud jäsemeid ei kajastata enam isegi Võrgus mitte.

Õppenõukogu virtuaalne istung kulges tänu Allahile igavalt, hallilt ja tuimalt. See võimaldas mul kõrvalt tegeleda oma asjadega. Õppenõukogu juhataja, kes on kurikuulus oma põhjalikkuse poolest, ei sallinud rabistamist ega liigset kiirustamist.
"Järgmise punkti arutelus on kaasatud mitmeid nõukogu väliseid eksperte, keda ma nende soovi kohaselt tutvustama ei hakka," teavitas juhataja nõukogu liikmeid. See tegi mind valvsaks. Sellist tegevust ei olnud juhataja varem praktiseerinud.
"Kas siiski oleks võimalik teada saada mis ala ekspertidega on tegemist?" küsisin.
"Aksel, sinu rahustamiseks võin öelda et tegemist on ekspertidega kombluspolitseist, mitte finantsalalt," ütles juhataja pahase tooni kuid väga pisikese naeruvärinaga hääles. Kuigi mul on juba küllaltki halli habemes olen ma vaieldamatult nõukogu kõige noorem liige ning harjunud sellega et seda pidevalt, kas otse või kaudselt, meelde tuletatakse. Juhataja ütlus tegi mind topelt valvsaks. Kas ta tõesti aimas midagi? See ei ole võimalik. Kuid parem karta kui kahetseda. Kui ta midagi teab siis on sellest jälgi ka tema süsteemis. Ja järgmist sellist võimalust tuleb oodata kuni uue õppenõukogu istungini. Aga eksperdid? Peab lootma vaid kõige paremat, sest mul ei ole ju valikut. Mis tähendab muidugi ka seda et aega jääb järjest vähemaks. Eh teid lumehelbekesi.


"Arutelu alla tuleb ajalooõpetaja käitumine. Alustan salvestise ülekannet," oli juhataja konkreetne ning nüüd võisime saada osa esimese astme ajalootunnist ning mina selle varjus proovida piiluda juhataja süsteemi.

Ajalooõpetaja: "Assalamualaikum. Tänaseks pidite otsima ja esitama ettekande 21. sajandi alguse olulisest teadusuudisest mis on muutnud meie ajalugu Allahile meelepärasel viisil. Kõigepealt tähelepanu, kohaloleku kontroll!".

Õppenõukogu juhataja katkestas korraks ülekande: "Teadmiseks ekspertidele, enne õpilase koduse salvestustehnika sisselülitamist peab õpetaja sellest alati eelnevalt teada andma. Vältimaks teie teabega ülekülvamist lisan ülekandesse vaid osalise ajalooõpetaja infovoo. Jätkan edastust.".

Ajalooõpetaja: "Eleanora-Rosa, sinu sall peab katma juukseid korralikult, Ahmed-Mihkel jäta kodurobot rahule ning keskendu tunnile, Abu-Allan ära sega oma venda! Esimene ettekande esitajaks on ... Paul, teistel palun aktiivselt osaleda, kuid ainult asjakohaste kommentaaridega. Nii Paul, hakka peale.".
Paul: "Valisin ettekande aluseks kütuseelemendiga autode jaoks infrastruktuuri loomise uudise 21. sajandi alguses, sest see oli üks põhjustest fossiilkütuste põletamise vähendamiseks ning mille ühe ootamatu tagajärjena ei ole meie laiuskraadil enam talvesid. Juba 20. sajandi lõpus saadi aru, et maast kaevandavate kütustega sõiduvahendite tulevik on tume, kuna maa sees olevad kütuseliigid ammenduvad. Samas nende kasutamine ja tootmise areng pani aluse kliima soojenemise pöördumatule protsessile...".
Ajalooõpetaja privaatsõnum Eleanora-Rosale: "Miks Sul kampsun seljas on, kas teie kliimaseade ei tööta? Mis firma seade teil on?"
Paul: "Enne vesinikuautodele üleminekut prooviti kasutama hakata kasutama ka elektriautosid, kuid see ei toonud erilist edu. Mõningat aega püüti kultiveerida segakütusega autode ehk siis hübriidautode kasutamist, kuid ka see ei märgatavat efekti ei andnud.".
Ajalooõpetaja: "Paul, ettekanne ei tähenda seda, et sa ainult loed maha Võrgust leitud materjali. Ettekandes peab sisalduma ka sinu enda mõtteid, arvamusi ja järeldusi. Teemavalikul ja tsitaatidel ei ole viga, kuid palun jätka nüüd oma seisukohtadega.".
Paul: "Ma tahtsingi sinnamaale jõuda. Et otsene seos selle uudisega on mul selline et, noh näiteks ma ei ole kunagi lumesõda pidanud. Ma ei oska uisutada ega suusatada. Ma ei tea miks aga ma olen näinud unes lumemeest. Me suusatame koos. Ja mitte tehislumel. Ning siis limpsisime koos jääpurikat. Aga siis tuli kätte aeg pöörata oma pilgud Meka poole ja lumemees ütles, et ta ei ole kunagi palvetanud kuna ta ei saa põlvili laskuda. Ja ma lubasin ta mitte Sharia ette tuua..."
Ajalooõpetaja: "Paul, palun püsi teemas. Oma unenägu võid arutada usuõpetuse tunnis.".
Paul: "Oi, vabandust. Et siis vesinikuautode kasutamise üks tagajärgi oli ka see, et meie laiuskraadi aastaaegade hulk kahanes märgatavalt...".
Ajalooõpetaja privaatsõnum Eleanora-Rosale: "Nii on palju parem. Kas Sul on veel pulgakomme?".
Paul: "... kütuseelemendiga sõiduvahendite kasutusele võtmine muutis ajaloo kulgu, noh näiteks nii nagu Võrk muutis mehe ning naise suhteid ja armastuse mõistet.".
Ajalooõpetaja: "See kuuldub küll natukese imeliku seosena, kas sa Paul selgitaksid natuke lähemalt?".
Abu-Allan: "Paul keerab kõik asjad armastuse peale. Paul on jälle armunud.".
Anette: "Armastus on see, kui tüdruk paneb lõhnaõli ja poiss paneb habemeajamisvett ja nad lähevad välja teineteist nuusutama."
Otto: "Inimene mõtleb, et jaah ma tõesti armastan teda. Loodan, et ta käib vähemalt korra päevas dushi all."
Anette: "Ma arvan, et sa pead mingi noolega pihta saama või midagi seesugust, aga see ülejäänud ei pidavat enam nii valus olema."
Abdul-Mihkel: "Armastus on kõige tähtsam asi maailmas, aga pesapall on ka lahe."
Abdurrahman: "Armumine on siis, kui näed kedagi, aga tunned seda kõhus"
Otto: "Armastajad ainult vahivad teineteist ja söök jahtub ära... Teised inimesed hoolivad ikka rohkem sellest toidust."
Anette: "Iga kord, kui abiellud, pannakse üks sõrmus sõrme. Nii et abielluda saab ainult kümne mehega.".
Ajalooõpetaja: "Lõpetage kohe, või ma lasen vähendada teie võrgulimiiti! See on tore kui te oskate Võrgust materjale leida, kuid tunni ajal peavad need olema asjakohased. Paul me ikka ootame sinu selgitust.".
Paul: "Tegelikult, ega ma ei tea. Aga mulle tundub et... Noh enne Võrku öeldi, et mees armastab silmadega ja naine kõrvadega. Noh ja siis juba Võrgu eellase Interneti ajal järjest enam hakati saatma kirju ja sõnumeid ja siis Võrgu ajal noh enam ju ei kohtuta nii palju ja ei räägita nii palju ja ainult kirjutatakse, sest see võtab vähem andmemahtu kui kõne ja nüüd öeldakse, et enam ei armasta naised kõrvadega vaid nagu mehedki silmadega ja see, ma ei tea miks, aga see muutus tundus mulle sarnane nagu vesinikautode kasutusele võtmine..."

Õppenõukogu juhataja: "Lõpetan edastuse. Teavitan teid informatsioonist, mille ma sain vastuseks oma päringule koolisüsteemi hooldavast firmast. Antud ajahetkel täheldati suuremahuliste andmevoogude liikumist Eleanora-Rosa ja ajalooõpetaja süsteemide vahel. Kahjuks puudub teave, mis sisuga andmetega on tegemist. Enne kui asume otsustama ajalooõpetaja sobivuse üle meie koolis palun kommentaari välistelt ekspertidelt.".
Ametnik: "Täname teabe eest. Kombluspolitsei ei kommenteeri oma tegevust. Samuti ka seda kas üldse ja kuidas me selle teabega tegelema hakkame. Insha'Allah."

Tekkinud ootamatu vaikus ja juhataja hoiak näitas selgelt kui palju oli juhataja "nõukogu välistele ekspertidele" lootnud. Tabasin ennast patuselt mõttelt juhataja ja tehnikute kokkumängu võimalikusest, või miks muidu oli vaja nõukogu tegevusse kaasata nii ohtlikku organisatsiooni nagu kombluspolitsei. Mitte et see mulle väga korda oleks läinud, aga milleks oli vaja juhatajal ajalooõpetajast tingimata lahti saada?
Juhataja: "Kas kellelgi on midagi asjakohast öelda?"

Tekkinud vaidluse tulemus oli juba ette teada, aga mul oli vaja veel natuke tema süsteemis ringi liigelda ja seega tuli omalt poolt natuke õli tulle valada: "Kokkuvõtvalt on meil teada siis seda, et toimus andmevahetus õpilase ja õpetaja süsteemide vahel, mis on igati loomulik kui tundi läbi viiakse. Ainult selle info põhjal soovitaksin ma küll õpetaja pigem jälgimise alla panna kui kohe temast loobuda. Ma mõtlen puht majanduslikult, et ära jäävad tunnid mõjuvad halvasti kooli eelarve deebet poolele. Uue õpetaja leidmine võtab aega, või on meil kandidaat juba olemas?"

Nüüd läheb neil veel tükk aega et seda mõtet seedida, selle üle vaielda ja siis oma idee pähe esitada. Ja mina saan seni loodetavasti vastuse nii mõnelegi küsimusele, ka sellistele, mida ma veel esitanud ei ole.

Juhataja: "Nagu ma aru sain ei mõjuta meie otsus mingilgi määral kombluspolitsei tegevust, kuid kas me ikka lubame oma madrasa laste ligi inimest keda uurib kombluspolitsei?"

No muidugi püüab ta kaotatud vangerdusest võtta enda jaoks parimat. Igati arusaadav. Seda imelikum oli järsku saabunud lõppjäreldus.

Juhataja: "Aksli jutus on oma tõetera sees. Hakkame otsima uut kandidaati ning paneme ajalooõpetaja ka omapoolse täieliku järelvalve alla. Teen vastavad korraldused. Sellega on õppenõukogu istung lõppenud.".

Enne kui ma ennast kiiruga juhataja süsteemist lahti ühendasin nägin põhjust, miks ajalooõpetajast tuli lahti saada. Juhataja tõusis oma mugavast tugitoolist terminalide tagant, ringutas, andis kodule käsu tõsta toatemperatuuri veel viie kraadi võrra ning tõmmates kärinal lahti püksilukku hüüdis: "Eleanora-Rosa, lapsuke, tule vanaisa juurde.".

7 kommentaari:

  1. Keeruline lugu selle looga...

    Loo alguses on lause: "Aeg on nagu lumehelves käpikul, mis sulab juba ainult peale vaatamisega."

    Kurb küll, aga lause räägib käpikust, mis sulab...

    niipalju emakeelest...

    Tundub, et jutuga on samasugune probleem - kirjutaja pole seda piisav arv kordi üle lugenud ja seepärast peab taustainfota lugeja seda mitu korda lugema, et end suurest uue info hulgast läbi närida.

    Jääb mulje, et lugu koosneb kooli õppenõukogu kirjeldusest. Miks on loos segamini eesti nimedega tegelased ja allah, jääb selgusetuks. Autor on vist soovinud vihjata, et eestis hakkab kunagi kehtima islam vms. Aga see on minu uitjäreldus, mille tegemiseks ma jutust piisavalt infot ei leidnud.

    Loo keskel on kohutavalt pikk otsekõne, mis viib loo tempo täiesti untsu. Lühijutu puhul mõjub hästi, kui kirjeldused ja dialoogid on vaheldumisi ja umbes sarnases mahus ja selgitavad üksteist lahti, mitte ei anna pidevalt uusi nimesid ja fakte.

    Nojah, igatahes jäi arusaamatuks, kus on loo kõrgpunkt, mille järgi võiks toimuda mingi pööre, mille järgneb jutu põnev lõpplahendus.

    Oleks kena, kui autor need kommentaaris välja tooks, sest mul tuleks nende jutust ülesleidmiseks hakata paberile märkmeid ja skeeme joonistama.

    Ja tehnilisest küljest. Loe, palun, läbi lehekülg "Reeglid". Pikale jutule pannakse "loe edasi" (ma panin selle siia ise ära, nagu ka Rebaseplika juttudele :( ). Ulmejutule pannakse juurde silt, millist liiki ulmega on tegemist. Kuna see jutt on piisavalt segane, oleks hea, kui vähemalt teaks, millist tüüpi ulmet autor kirjutada soovis.

    VastaKustuta
  2. Kohtusid Labor, Teadusuudis ja Lolitast näpatud idee. Midagi head sellest kohtumisest paraku ei sündinud. Autor kirjeldas, kuidas tema ise referaate/töid koostab, netist infot alla laadides, neid segaselt ja ilma kontseptsioonita seostades ning sinna juurde MSN'is lobisedes. Lisaks sähvatustena mõtteid räigele intsesti sisaldavale porrile. Kasutasin sama autori eelmist lugu kommenteerides terminit "plagiaat". Seekord ma autorit sedavõrd ei austaks, pigem on tegu loetud materjalist koostatud referaadi ja mignite ideede visandamisega, mis tuleks kirjutamise ajal läbi mõelda ja korrastada, et kirjapandust loo ka saaks. Lõpp oli ootuspäraselt nilbe ja kindlasti mitte kooskõlas islami religiooni väidetava võidukäiguga, mida loos üritati välja tuua imho... Olen endiselt arvamusel, et mingi kirjutamisoskus ja ulme nimetusele kandideerivate ideede kogum on autoril olemas, aga teostus on otse öeldes vilets. Lugejast võiks nii palju lugu pidada, et enne ülesriputamist oma lugu ka tervikuna, mitte ainult 2-3 esimest lõiku (mida ilmselt on mõnevõrra isegi viimistletud) läbi lugeda ja parandada.

    VastaKustuta
  3. Ai, käpik oli valus. Peab püstitama loosungi: kui ise ei suuda lugu vähemalt kümme korda üle lugeda, siis ei ole mõtet loota et teised seda ükski kord suudaksid. Ning siis käituma oma sõnade mitte tegude järgi.

    Liigitusena pigem fantaasia, kuigi püüdlus oli tuleviku realistlikku olukirjeldusest kajastada. Mida realistlikum seda segasem ja infoküllasem, nagu elus ongi, kui just ei vaadata maailma läbi Hollywoodi filmiprillide. Ja kas ei läheks igavaks vaid ühe malli järgi kirjutatud lugude lugemine?

    Samas peab nõustuma kriitikaga, püüdlus on üks asi aga teostus miski muu. Ja nii mõnigi vihje (nagu see, et ka selline kindel kooslus nagu islamiusk moondub kui taolisi kultuure alla neelab) sai ilmselt liiga õrnade pintslitõmmetega tõmmatud...

    VastaKustuta
  4. "Mida realistlikum seda segasem ja infoküllasem, nagu elus ongi, kui just ei vaadata maailma läbi Hollywoodi filmiprillide. Ja kas ei läheks igavaks vaid ühe malli järgi kirjutatud lugude lugemine?"
    Labor ei eelda kindlasti mitte Hollywoodi filmile sarnanevat kirjatükki.
    Võimalik, et ma olen vanamoeline, aga selline kergelt skisofreeniline tekstis ja infos ringihüppamine ei ole kirjandus, vaid pelk lähtematerjal, millest jutustaja alles kujundab loo. Lugu peaks ideaalis lähtuma jutustaja isikupärast ja stiilist. Piltlikult võttes: sa ei tee näiteks torti nii, et paned kaunistused kusagile keeksiviilude vahele peitu, moosi suure loiguna koogi serva, kreemi unustad tuubiga tordialusele ja rooside asemele pistad kusagile kuhila nurka lihtsalt punased martsipanilätakad. Kas sulle meeldiks, kui keegi sulle lõigu sellist kooki pakuks? Aga selliselt vormistatud juttu?

    VastaKustuta
  5. Esitex: kallis autor, palun võta näe need: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,, & paigalda sinna, kust puudu.

    Teisex, kallis autor, palun loe läbi & mõtle seejuures ise ka.

    Kolmandax, mina sain pointile pihta kyll.

    Aga neljandax, ebaloogiline: sedasorti islamis, mis meiegi õuel kanda kinnitax, ei lähex saolvatud vanaisa mitte kombluspolitseid kutsuma (see muuhulgas tähendax ka tema lapselapse kividega surnux loopimist), vaid võtax kärbiku või käsigranaadi & lahendax ajalooõpetajaga meeste viisil. Sedasorti islamis, yleyldse, ei saax olla yhes klassis koos poisid & tydrukud, & tydrukuid ei saax õpetada meesõpetaja.

    VastaKustuta
  6. Mh, kuni 12 eluaastani on islamis lapsi lubatud koos õpetada küll ning vastassoost õpetaja poolt.

    Aga selleks, et bürokraatlik keelekasutus oleks haarav, peab lugu väga põnev olema ja mingi mittebürokraatia võrdlusmoment ka.

    Kõik muu on ütledud. Kohutav.

    VastaKustuta
  7. selle loo juures on üks hea asi. Need on kommentaarid. Peaaegu midagi pole lisada. Ehk vaid seda, et kuigi tolle tunni teema oli vesinikuauto, oleks võinud jutu pealkiri midagi muud olla.
    aga ma loodan, et hundult tuleb veel jutte, sest selle jutu hädad on parandatavad.

    VastaKustuta

Kirjutades mõtle kuidas sinu kommentaar aitaks autoril järgmine jutt paremini kirjutada. Ära unusta ka oma lugemisemotsiooni kirjeldada.